reklama

Ktorá cesta je správna?

Cesta na vysokú školu alebo cesta na trh práce? Ja mám 22rokov, už tretí rok mám živnosť a pracujem viac-menej v cestovnom ruchu. Väčšina mojich rovesníkov študuje na vysokej škole. Po skončení strednej školy som však takisto skúšal nejakú tú školu, ale neúspešne. Zo začiatku boloto podnikanie samozrejme také skúšanie všetkého, kým som sa ako tak udomácnil.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)

Ako tak pracujem, zarábam, cestujem, stretávam sa s ľuďmi, rozmýšľam často, či bolo moje rozhodnutie neísť študovať správne. No keď sa občas stretnem s bývalými spolužiakmi, hodíme reč o škole, živote a ich budúcnosti som vlastne rád, že som si zvolil svoju cestu. V čom vidím rozdiely?  Vysoké školy na Slovensku a na Morave, teda tie kam chodí gro mojich známych, pomaly, ale isto strácajú lesk, ktoré pre mňa mali, keď som začínal na strednej. Ako mladý chalanisko som na "výšky" hľadel s úctou, rešpektom a túžbou na nich raz študovať. Teraz je však situácia iná. Tieto školy u mňa strácajú kredit, meno a vlastne pomaly všetko. Prečo?    -  Prvý bod: Študenti. Zhruba 80% študentov na Slovensku študuje preto, aby si laicky povedané predĺžilo mladosť. A nie je to iba obyčajný blud, ale moja skúsenosť s mojím študujúcim okolím. Títo ľudia nevedia načo študujú, čo budú robiť, nevedia, čo ich poriadne zaujíma, v skratke nevedia kde je sever. Je mi smutno, keď sledujem ako prebieha štúdium. Ničnerobenie, flákanie, alkohol, párty, učenie snáď mesiac do roka. Študenti sa nepripravujú na trh práce, nevedia pracovať, nerobia nič navyše a rozšírenie ich všeobecných vedomostí je vecou náhody.    -  Druhý bod: Systém. Školy chŕlia absolventov, ktorí sú na trhu práce nepotrební a aj tak nakoniec stvrdnú niekde celkom inde. Teda chyba v systéme. Ale aby sa táto chyba nevedela odstrániť ani 19 rokov po revolúcii je naozaj na zaplakanie. Načo má byť na Slovensku napríklad vysoká škola, aby vychovávala úradníkov? Bežne v zahraničí stačí na toto zopár kurzov. Načo sú na tak malom Slovensku univerzity ako Trenčín, Trnava, Ružomberok a pod? Ich absolventi sú na tom po skončení podobne ako bežný gymnazista alebo odborne vzdelaný stredoškolák. Nemajú prax a všeobecne o absolventov týchto "univerzít" nie je záujem. Nech sa nikto neuráža, ale je to fakt. V obyčajnom všeobecnom prehľade sa bežný absolvent gymnázia môže hravo porovnávať so študentom z týchto akože univerzít. Nebál by som sa v tomto dokonca zorganizovať nejakú súťaž. :) Každým rokom bojujú o akreditáciu a človek vlastne ani nevie, či tu o rok tá škola vôbec bude. Nech sa kompetentní zamyslia kam smeruje školstvo?    -  Tretí bod: Rodičia. Koľko rodičov poznám s názorom: „Musíš ísť na vysokú školu, lebo budeš kopať kanále!“ Opäť, nech sa rodičia nehnevajú, ale takýto názor patrí pred rok 89. V dnešnej dobe je síce dobre mať vzdelanie, ale nie nevyhnutné a už vôbec by to nemalo byť štýlom "musenia". Treba si uvedomiť, že dnes nie je vysoká škola tak potrebná ako kedysi. Veľa firiem si človeka vychová, vyškolí a dá mu, čo potrebuje. Takisto taký podnikateľ si dokáže zabezpečiť všetko pre svoje napredovanie a dá sa povedať, že taká vysoká škola mu nedá nič. Preto by výber mal byť najdôležitejší a nedávať si nejaké poistky na také školy, kde naše ratolesti určite príjmu na štúdium. Nič nám nedajú a zbytočne tam zaberáme miesto pre iných.    -  Štvrtý bod: Budúcnosť. Dnešná doba nenúti mladých ľudí premýšľať, diskutovať, vyjadrovať sa, rozvíjať myslenie a zdravý rozum. Veľa týchto ľudí nemá ani základný všeobecný prehľad. Nevedia si vytvoriť názor a je im prakticky všetko jedno. A preto netušia, čo chcú za rok, dva, či päť rokov. Preto je výber školy skôr otázkou istého prijatia a mena školy. Lenže doba sa mení a už dnes zaostalé školstvo nedokáže študentov pripravovať na prácu, nieto ešte na život.    Myslím, že by sa dalo ešte pokračovať, ale aby som iba nekritizoval. Takisto tu máme množstvo škôl s veľmi zaujímavými obormi, ktoré sú veľmi dôležité a človek v nich bez vysokej školy neznamená nič. Stále je tu určitá kvalita, ktorá sa však ale dá ťažko porovnávať zo zahraničnými prestížnymi univerzitami. Tá latka je postavená niekde inde. Pokiaľ človek vie aspoň približne čo chce od života, tak by mal byť pre neho výber školy na prvom mieste.  Tiež nechcem všetkých hádzať do jedného vreca, ale vychádzam z mojich skúseností a vlastného okolia. Ja tiež neviem, či som si zvoli správnu cestu, ale dnes som o tom presvedčení na 90%. Keď som začínal bolo to tak 20%. Možno raz tento môj názor bude oveľa iný, ale človek sa mení a vyvíja. Nakoniec by som nechcel týmto článkom niekoho urážať, ale skôr upozorniť na zamyslenie. Pretože spoločnosť a doba sa mení. Lenže mám pocit, že postupne k horšiemu.

Michal Hlatký

Michal Hlatký

Bloger 
  • Počet článkov:  32
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Sonička, káva, cestovanie, politika, príroda, Tatry, Transylvánia, história, Park miniatúr, život, ... Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu